Mapa serwisu Dodaj do ulubionych

Jesteś tutaj:

Dieta przyszłej mamy

Na stan zdrowia dziecka wpływa nie tylko sposób odżywiania w czasie ciąży, ale i to, co jesz przed poczęciem malucha. Ważne jest skomponowanie mądrej diety dającej organizmowi wszystkie elementy niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Przez pierwszych 8 tygodni ciąży zarodek czerpie pożywienie z rezerw witaminowo – mineralnych matki. Ich brak może zaburzyć jego rozwój.

Zaleca się spożywanie 5 posiłków dziennie. Powinny one być oparte na produktach zbożowych (makarony, kasze, pieczywo), owocach i warzywach, produktach wysokobiałkowych (ryby, nabiał) i mlecznych oraz ziarnach. Należy wykluczyć słodycze i cukry proste, a zastąpić je węglowodanami złożonym zawartymi w kaszach i makaronach. Białko warto czerpać z ryb morskich, które są dodatkowo cennym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych Omega-3. Bez większych ograniczeń możesz więc spożywać halibuta, makrelę, łososia, śledzia i sardynki. Należy też pamiętać, że żółte sery i twarogi zawierają znikome ilości wapnia. Dużo więcej jest go w serwatce czy jogurtach.

Zamiast cukierków jedz suszone owoce oraz ziarna: pestki słonecznika, dyni, orzechy, migdały. Ogranicz ilość soli i tłuszczu, pij wystarczającą ilość wody (ok. 2-3 litrów). Pamiętaj też, że część witamin rozpuszcza się tylko w tłuszczach i bez nich są one praktycznie nieprzyswajalne. Tłuszcz w Twojej diecie powinien stanowić ok. 20%.

Co najmniej 3 miesiące przed planowaną ciążą i w pierwszych trzech miesiącach ciąży zażywaj kwas foliowy w dawce 0,4 mg na dobę. Jedz też bogate w tę witaminę warzywa zielonolistne, brukselkę, brokuły, rośliny strączkowe, kiełki pszenicy, mąkę i jej przetwory oraz wątrobę. Prawidłowy poziom kwasu foliowego zabezpiecza przed powstawaniem wad cewy nerwowej u płodu (np. rozszczepu kręgosłupa, wodogłowia). Jeżeli jesteś wegetarianką powinnaś dostarczyć swojemu organizmowi dodatkowej porcji żelaza oraz około 6 gramów białka więcej niż zwykle. Niedobór żelaza może spowodować obniżenie płodności i być przyczyną niedokrwistości w ciąży. Pamiętaj, że żelazo wchłania się lepiej w towarzystwie produktów bogatych w witaminę C. Natomiast kofeina (kawa, cola) i teina (czarna herbata) zmniejszają jego przyswajalność.

Oczywisty jest, ale wciąż wart przypomnienia, absolutny zakaz spożywania alkoholu, palenia tytoniu oraz zażywania jakichkolwiek środków odurzających. Nie jesteś w stanie stwierdzić, jaka ilość alkoholu może zaburzyć rozwój Twojego dziecka, więc go po prostu nie pij. Dzieci kobiet palących w czasie ciąży zawsze rodzą się z niższą wagą urodzeniową, co sprzyja niskiej odporności malucha. Alkohol, tytoń i środki odurzające obniżają zdolności intelektualne dziecka, opóźniają jego rozwój psychomotoryczny, mogą też być przyczyną jego nadpobudliwości.

Nie wszyscy wiedzą, że ze względu na zagrożenie toksoplazmozą w czasie ciąży nie należy jeść surowego lub niedogotowanego mięsa (tatara, mięsa na kotlety mielone), a ze względu na listeriozę unikać trzeba niepasteryzowanego mleka, serów pleśniowych i nieprawidłowo przechowywanych lodów.

Poza tym bez konsultacji z lekarzem nie zażywaj syntetycznych preparatów mineralno-witaminowych. Ich nadmiar w organizmie czasami prowadzi do uszkodzeń płodu.

Autor: admin ©
Powrót

Komentarze

ewellins
ewellins (09-12-2011, 12:27)

"Należy też pamiętać, że żółte sery i twarogi zawierają znikome ilości wapnia."- że co? Że w serze żółtym są znikome ilości wapnia? To w nim właśnie jest go najwiecej! Kto pisał ten artykuł?

Naprawde mozna zwariowac. W jednych artykulach pisza ze makreli jesc nie mozna, tutaj ze sie powinno. Ja juz przestaje czytac te wszystkie porady od parady. Porazka.

zdrowe odżywianie
Martina (13-04-2011, 19:42)

Dużo się teraz mówi o zdrowym żywieniu w ciąży. Nie wiem tak naprawdę jak się do tego zabrać. Nie chcę zaszkodzić sobie, a tym bardziej żeby moja niewiedza odbiła się na mojej fasolce. Może ktoś był u jakiegoś dobrego dietetyka?

Kwas foliowy i witaminy
liv (13-10-2010, 16:22)

Dieta jest bardzo ważna w ciąży, ale niestety nie zawsze na wszystko kobieta ciężarna ma ochotę :) no i na dodatek na początku pojawiają się wymioty - przynajmniej ja tak miałam, prawie po wszystkim było mi niedobrze, mogłam jeść tylko sucharki i biszkopty. Na szczęście od początku ciąży łykałam Feminatal, także byłam spokojna o to, że dostarczam dziecku niezbędny kwas foliowy czy inne substancje, które normalnie powinny być dostarczane z dietą.

coś na lepszą odporność
duszek (26-02-2010, 20:01)

A ja dodatkowo brałabym w tym czasie coś na poprawę odporności. Wiadomo, ze kobieta wciąż nie może sobie pozwolić na infekcje. Podobno świetnie działa Prenalen. A co ważne jest bezpieczny i można go spokojnie stosować. Może ktoś zna jeszcze inne suplementy tego typu?

Kalkulator dni plodnych
Oblicz termin porodu
Filmy z porodu

Sonda

 
Blogi

Najwyżej ocenione

_1

Średnia ocena: 5
Liczba głosów: 45

Maja

Średnia ocena: 5
Liczba głosów: 26

Stasio-i-zdziwko-D

Średnia ocena: 5
Liczba głosów: 22

Hejka

Średnia ocena: 5
Liczba głosów: 18

Filipek

Średnia ocena: 5
Liczba głosów: 16

Juz-jestem!

Średnia ocena: 5
Liczba głosów: 16

Kacperek

Średnia ocena: 5
Liczba głosów: 14

Maja

Średnia ocena: 5
Liczba głosów: 12

Oliver-i-Simon

Średnia ocena: 5
Liczba głosów: 12

Anielcia

Średnia ocena: 5
Liczba głosów: 11

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej tutaj ×