Mapa serwisu Dodaj do ulubionych

Jesteś tutaj:

Jak mądrze jeść "dla dwojga"? Odżywianie podczas ciąży

Logo-1000dni

Dla dziecka i dla siebie

Odpowiednio zbilansowana, urozmaicona dieta w ciąży to inwestycja w zdrowie i prawidłowy rozwój Twojego dziecka. Już w brzuchu mamy zaczyna się tzw.programowanie żywieniowe, od którego będzie zależał jego przyszły metabolizm.

Odpowiednia dieta w ciąży to też inwestycja w Twoją dobrą formę. W tym szczególnym okresie Twoje samopoczucie i apetyt mogą ulegać znacznym wahaniom. Ważne jednak, aby organizm cały czas otrzymywał odpowiednią ilość składników niezbędnych do codziennego funkcjonowania w odmiennym stanie. Przed Tobą wzmożony wysiłek w czasie porodu i karmienia piersią, a potem okres powrotu do formy sprzed ciąży – prawidłowa dieta pozwoli Ci się do tego przygotować.

Przede wszystkim regularność

Codziennie jedz pięć posiłków w regularnych odstępach czasu, najlepiej co 2-4 godziny: śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek i kolację. Dzięki temu łatwiej będzie Ci unikać niezdrowych przekąsek pomiędzy posiłkami, nie będziesz odczuwała głodu i wystarczy Ci energii na cały dzień. Łatwiej będzie Ci też zbilansować posiłki tak, żeby dostarczać Wam obojgu wszystkich niezbędnych witamin i minerałów.

Najlepiej, jeśli jeszcze poprzedniego dnia zaplanujesz menu na cały kolejny dzień z podziałem na pięć dań. Jeśli pracujesz, bierz z sobą nie tylko drugie śniadanie, ale też pozostałe posiłki, tak, żeby były pod ręką w regularnych odstępach czasu.

Rozmaitości na talerzu

W Twoim codziennym menu powinny znaleźć się pokarmy z następujących grup: produkty zbożowe (np. pieczywo, ryż, kasze), warzywa, owoce, mleko i przetwory mleczne, mięso, ryby, jaja oraz tłuszcze. Wybieraj chude rodzaje mięs, np. drób, a dwa razy w tygodniu zastąp mięso rybą. Pamiętaj, że Twój organizm potrzebuje teraz szczególnie dużo różnorodnych składników odżywczych: dostarcza ich maluchowi, ale też gromadzi cenne składniki na okres karmienia piersią. Zadbaj też o odpowiednie nawodnienie organizmu – w ciąży średnie zapotrzebowanie na płyny to 2-2,5 litra dziennie. Pij wodę źródlaną lub niskozmineralizowaną, równomiernie rozkładaj jej spożycie w ciągu dnia.

Czas na zmianę przyzwyczajeń

Jeśli nie udało Ci się przed ciążą rzucić palenia, teraz jest bezwzględnie najwyższa pora na przezwyciężenie nałogu. Powinnaś też całkowicie zrezygnować z picia alkoholu i spożywania niezdrowych przekąsek (chipsów, słodyczy, fast foodów). Pamiętaj, że wszystko, czego dostarczasz swojemu organizmowi, trafia również do małego człowieka, który rośnie w Tobie.

Jeśli Twój stan zdrowia na to pozwala, nie odmawiaj sobie aktywności fizycznej. Regularne ćwiczenia o umiarkowanej intensywności poprawią Twój nastrój i pozwolą utrzymać prawidłową wagę, a później szybciej wrócić do formy po ciąży. Podczas słonecznych dni wybierz się na spacer – promienie słońca dodatkowo wytworzą w Twojej skórze ważną witaminę D3. Pamiętaj, że niezależnie od tego zgodnie z najnowszymi zaleceniami, kobiety w ciąży powinny przyjmować preparaty z witaminą D3 – suplementację skonsultuj zawsze z lekarzem.

Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak powinnaś jeść „dla dwojga”? Rozwiąż quiz na stronie www.1000dni.pl i wygraj wyjątkowe przepisy wraz z poradami dla przyszłych mam! Ze strony www.1000dni.pl możesz pobrać bezpłatny „Poradnik żywienia kobiet w ciąży”, który powstał w ramach programu edukacyjnego „1000 pierwszych dni dla zdrowia”.

Fundacja Nutricia

Powrót
Kalkulator dni plodnych
Oblicz termin porodu
Filmy z porodu

Sonda

 
Blogi

Najwyżej ocenione

_1

Średnia ocena: 5
Liczba głosów: 45

Maja

Średnia ocena: 5
Liczba głosów: 26

Stasio-i-zdziwko-D

Średnia ocena: 5
Liczba głosów: 22

Hejka

Średnia ocena: 5
Liczba głosów: 18

Filipek

Średnia ocena: 5
Liczba głosów: 16

Juz-jestem!

Średnia ocena: 5
Liczba głosów: 16

Kacperek

Średnia ocena: 5
Liczba głosów: 14

Oliver-i-Simon

Średnia ocena: 5
Liczba głosów: 12

Maja

Średnia ocena: 5
Liczba głosów: 12

Anielcia

Średnia ocena: 5
Liczba głosów: 11

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej tutaj ×